5/23/2004 7:59:31 AM
Institute for War and Peace Reporting
Attach 1

.gif

About IWPR | Programmes | Get Involved | Donate | Republish | Vacancies | Contact Us

I
M Broadcasting Shake-up Submit

Many of the unregulated electronic media launched during the Bosnian

o conflict are now facing the axe.

Afghanistan By Julie Harbin in Sarajevo (BCR No. 275, 29-Aug-01) Past Reports

[ [

Balkans Bosnia is seeking to cut back the huge number of private radio and television 2004 fgsolfjg'\io'
stations which now jam its airways with inflammatory broadcasts, in a further 483-489

oo stride towards stability. 479-482

Belarus . . . . . , 475-478
With 210 radio and 71 TV stations competing to serve an audience of four

[ million people, the country now has the densest frequency network in Europe.

Caucasus It is a legacy of wartime, when the leaders of Serb, Croat and Bosniak

j communities handed out licenses at random and permitted broadcasters to Local events reports:

I deliver unrestrained, virulent propaganda. .

Central Asia ) o
Now most of these stations cannot compete commercially in the new .

| economic climate. And the ones which can will be obliged to comply with

Irag Western standards of democratic impartiality. Those that don't will be closed. .

aa Bosnia's independent Communications Regulatory Agency, CRA, under the u

Tribunal guidance of top international officials, is in charge of determining which
stations survive. It is expected to close down between one half and two thirds | ™

aa of the present broadcasters. i

Special Reports .

P p Last October the agency launched the process of issuing new long-term [

aad —licenses (2-years for public broadcasters and 5-years for private broadcasters) ]|

Training based on strict financial, technical, and programme content criteria.
Early results of the culling process sent a shiver through the broadcasting

aa community. In the Tuzla region, only 23 of 62 stations won a license. In Brcko,

Letters 32 out of 47 and in Doboj 38 out of 73.

ad Rejected broadcasters complained bitterly that the CRA standards were too [

Archive rigid. But Western officials and many Bosnians believe the reform is long
overdue. They argued that highly partisan broadcasting has been hindering "

[ progress to peace and reconciliation. H

Links _ o . .
The CRA's forerunner, the Independent Media Commission, IMC, was created IWPR's Macedonian TV
in 1998 by the Office of the High Representative, OHR, as the broadcasting documentary

regulatory body for the whole of Bosnia. Its mission was to foster
development of democratic media.

The IMC council consisted of four Bosnian nationals and three internationals.
The body drew up a broadcasting code of practice and issued provisional m— :

licenses to television and radio stations that agreed to follow it. Those who
violated it were penalised with either an official rebuke or the suspension of
their license.

In March, the OHR merged the IMC with the Telecommunications Regulatory
Agency, TRA, to become the CRA. Critics complained that the OHR had too
much control. Although this influence has been reduced, it retains the power
to frame regulations and even impose decisions over the head of the CRA.



mailto:Saved%20by%20Microsoft%20Internet%20Explorer%205
http://www.iwpr.net/
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_200404.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_200403.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_200402.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_200401.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_bcr_archive.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_tet_040511.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_tet_040511.html
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr_bgd_rtable_280304.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr_bgd_rtable_280304.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr_bgd_rtable_280304.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_bgd_030404.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_bgd_030404.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_250304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_250304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_150304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_150304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_sa_040304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_sa_040304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_220104.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_220104.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_map.html
http://www.iwpr.net/index.pl?profile_index.html
http://www.iwpr.net/index.pl?profile_index.html
http://www.iwpr.net/index.pl?profile_index.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_scrisis.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ohrid_doc.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_amnesty_award_2003.html
mailto:Saved%20by%20Microsoft%20Internet%20Explorer%205
http://www.iwpr.net/
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_200404.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_200403.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_200402.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_200401.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_bcr_archive.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_tet_040511.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_tet_040511.html
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr_bgd_rtable_280304.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr_bgd_rtable_280304.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr_bgd_rtable_280304.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_bgd_030404.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_bgd_030404.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_250304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_250304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_150304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_150304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_sa_040304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_sa_040304.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_220104.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ground_kos_220104.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_map.html
http://www.iwpr.net/index.pl?profile_index.html
http://www.iwpr.net/index.pl?profile_index.html
http://www.iwpr.net/index.pl?profile_index.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_scrisis.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_ohrid_doc.html
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_amnesty_award_2003.html

Such international involvement insulated the CRA from local political influence
but undermined its standing as a truly Bosnian agency.

"At the moment it remains an international body," a Western source close to
CRA told IWPR. "The question is whether the agency will be allowed enough
power to maintain the respect and admiration of the broadcasting
community."

Despite widespread agreement that the CRA must reform and reduce the
number of broadcasting stations, critics says its decisions lack clarity.
Broadcasters who lost their licenses complained that the body didn't provide
enough information to help them prepare their appeals. For example, only
three of the 42 stations turned down in Tuzla won on appeal.

The CRA insisted that its process was "firmly based upon established legal
principles recognised in all democratic states".

The media assistant to Bosnia's federal ombudsman, Mehmed Halilovic,
accused the CRA of losing patience with applicants who failed to fill out the
forms correctly. In a letter to the president of the body in March, Halilovic
recommended that the agency should become more transparent. "Radio and
TV stations cannot offer all necessary data if they do not know what criteria
the IMC is using," Halilovic wrote.

Better knowledge of CRA criteria will probably not help much, since few
broadcasters can meet the very strict requirements, anyway. Halilovic and
other local officials have suggested that CRA should loosen its technical and
financial criteria while retaining strict control over programme content.

Meeting financial requirements will be painful, said Elvir Svrakic, director of
the independent Sarajevo station, NTV Hayat, and president of the Bosnian
Association of Electronic Media. "We are fighting for clients, for every penny, "
he said. The station, which is likely to be among those to be granted licenses,
is only just surviving commercially, and has no money for better programmes,
new equipment and higher salaries.

When the station started during the war, it was closely tied with the ruling
Bosniak (Muslim) Party for Democratic Action, SDA, and aired mostly Islamic
propaganda. As the political environment in Bosnia started to shift over the
past couple of years, it began to criticise the party. This led SDA-controlled
state enterprises to divert their advertisements from TV Hayat to the official
federation television.

Now, the station's running costs are partially funded by the Sarajevo canton. A
news talk-show was last year financed by the US government.

While NTV Hayat is expected to get a clean bill of health from the CRA, radio
and television station Studio 99, headed by Adil Kulenovic, looks to have failed
its medical. It was denied a Tuzla region license, due to "bad financial results",
and it doesn't look as though it will get one for Sarajevo either.

Ironically, Kulenovic was lauded during the war as one of very few
independent broadcasters to criticise the Bosnian government. As a result, his
station was once burned down and its transmitter destroyed by political
enemies. He has always refused political party funding, fearing it would
damage the channel's independence.

Like many wartime broadcasters, he transmitted movies and foreign serials
without paying for them. Now he can't do that. Films, sitcoms, and soap-
operas draw more advertising, but cost too much money. In their place, he
continues to voice his alternative opinions through a dull news talk-show.

According to Kulenovic, Studio 99 hasn't paid rent since January 2000,or
salaries since December 2000. Many of the journalists, who often worked for
free during the war, have left. The station isn't internationally funded,
although during and after the war UNESCO donated technical equipment and
documentaries and facilitated journalist training.

The media situation has been even worse in Bosnian Serb and Croat territories
where most stations, in addition to their poor financial performance, are
strongly politically aligned.

With objective news coverage, original programming and a solid

[ THE SUNDAY TIMES
Sunday Times names

in 2003

-Based on
Channel 4
News featured a

taking place across
Eastern Europe.

Guardian

"IWPR carries some of
the best online news and
analysis from the
Balkans"

|

To support IWPR's work in
Balkans, contact
, or make an

|

IWPR thanks the following
for their generous support
of IWPR's Balkans
Programme:

Canada

Ford Foundation



http://www.timesonline.co.uk/section/0,,2086,00.html
http://www.iwpr.net/index.pl?top_stimes.html
http://www.iwpr.net/index.pl?top_stimes.html
http://www.channel4.com/news/2003/02/week_2/11_slavery.html
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr3_200301_ir_eng_rev.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr3_200301_ir_eng_rev.txt
http://www.channel4.com/news/2003/02/week_2/images/4slave.ram
http://www.channel4.com/news/2003/02/week_2/images/4slave.ram
http://www.channel4.com/news/2003/02/week_2/images/4slave.ram
http://www.balkans.eu.org/archives_sujet.php3?id_mot=20
http://www.albanian.com/main/news/index.html
http://www.albanian.com/main/news/index.html
http://www.blueskylive.com/
http://www.blueskylive.com/
http://www.centraleurope.com/balkanstoday
http://www.centraleurope.com/balkanstoday
http://www.greekhelsinki.gr/
http://www.hrw.org/
http://www.intl-crisis-group.org/
http://www.kosovapress.com/
http://www.lchr.org/feature/kosovo/kosovofeature.htm
http://www.lchr.org/feature/kosovo/kosovofeature.htm
http://decani.yunet.com/
http://decani.yunet.com/
http://www.osce.org/
http://www.serbia-info.com/news
http://www.serbia-info.com/news
http://www.un.org/peace/kosovo/pages/kosovo1.htm
http://www.state.gov/
http://www.worldpress.org/
http://dailynews.yahoo.com/full_coverage/world/kosovo
http://www.mediacenter.org.yu/
mailto:jon@iwpr.net
mailto:jon@iwpr.net
http://www.iwpr.net/index.pl?top_donate.html
http://www.minbuza.nl/english/homepage.asp
http://www.acdi-cida.gc.ca/index.htm
http://europa.eu.int/comm/index.htm
http://europa.eu.int/comm/index.htm
http://www.fco.gov.uk/
http://www.fordfound.org/
http://www.timesonline.co.uk/section/0,,2086,00.html
http://www.iwpr.net/index.pl?top_stimes.html
http://www.iwpr.net/index.pl?top_stimes.html
http://www.channel4.com/news/2003/02/week_2/11_slavery.html
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr3_200301_ir_eng_rev.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr3/bcr3_200301_ir_eng_rev.txt
http://www.channel4.com/news/2003/02/week_2/images/4slave.ram
http://www.channel4.com/news/2003/02/week_2/images/4slave.ram
http://www.channel4.com/news/2003/02/week_2/images/4slave.ram
http://www.balkans.eu.org/archives_sujet.php3?id_mot=20
http://www.albanian.com/main/news/index.html
http://www.albanian.com/main/news/index.html
http://www.blueskylive.com/
http://www.blueskylive.com/
http://www.centraleurope.com/balkanstoday
http://www.centraleurope.com/balkanstoday
http://www.greekhelsinki.gr/
http://www.hrw.org/
http://www.intl-crisis-group.org/
http://www.kosovapress.com/
http://www.lchr.org/feature/kosovo/kosovofeature.htm
http://www.lchr.org/feature/kosovo/kosovofeature.htm
http://decani.yunet.com/
http://decani.yunet.com/
http://www.osce.org/
http://www.serbia-info.com/news
http://www.serbia-info.com/news
http://www.un.org/peace/kosovo/pages/kosovo1.htm
http://www.state.gov/
http://www.worldpress.org/
http://dailynews.yahoo.com/full_coverage/world/kosovo
http://www.mediacenter.org.yu/
mailto:jon@iwpr.net
mailto:jon@iwpr.net
http://www.iwpr.net/index.pl?top_donate.html
http://www.minbuza.nl/english/homepage.asp
http://www.acdi-cida.gc.ca/index.htm
http://europa.eu.int/comm/index.htm
http://europa.eu.int/comm/index.htm
http://www.fco.gov.uk/
http://www.fordfound.org/

infrastructure, independent, ATV Banja Luka seems to be an exception. Its
broadcasts can be seen in the Federation, the Republika Srpska, and parts of
Croatia and Serbia.

ATV received equipment from the US, and the Swedish International
Development and Cooperation Agency continues to support 40 per cent of its
running costs. Employees are paid on time, but even with this aid, running
ATV is difficult, says its director Natasa Tesanovic.

"The market is poor and competition is huge," she said, referring to the seven
private TV stations and state broadcasters based in the city.

In Herzegovina, historic stronghold of Bosnian Croat extremism, most of the
media is controlled and usually financed by the hard-line Croat Democratic
Union party. Even journalists who are not under direct party control are often
pressured into broadcasting party propaganda.

However, a new private radio station emerged in July 1999 in the still-divided
city of Mostar. According to its founders, Studio88 was started to represent all
the peoples of Bosnia and Herzegovina. The channel's director and co-owner,
Amna Popovac, a computer technology engineer, launched the channel with
her own money, which she saved by working for an international organisation.

She continues to pay the station's running costs. Studio 88 has cooperated
with channels on both sides of the Croat-Bosniak divide to secure advertising
contracts. She believes it is the only way for a commercial station to survive in
this politically and economically volatile market.

Popovac is hopeful that multi-ethnic private stations will survive despite
efforts by extremist politicians to make businesses advertise with stations that
reflect their political bias.

Julie Harbin is a Sarajevo-based freelance reporter and frequent contributor to
IWPR.

Recent IWPR Stories of Related Interest:

By Julie Poucher Harbin in Sarajevo (May 2001)

By Antonio Prlenda in Sarajevo (BCR No. 267, 1-Aug-01)

By Ivan Nikolic in Belgrade (BCR No. 270, 10-Aug-01)

| A

UTENRIES DEFARTENENTET
— —

Miniury af Fonsign AfTain

%% Sida

weaes Sida.oe

H[Il!‘r

|
For a full list of IWPR

supporters, across all our
programmes .



http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010829_4_eng.txt
mailto:?subject=IWPR Recommended Article&body=I recommend this article from the Institute for War and Peace Reporting: Broadcasting Shake-up:  http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010829_5_eng.tx 
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010619_1_ir_eng.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010801_3_eng.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010810_3_eng.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_index.html
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010829_5_eng.txt#top
http://odin.dep.no/ud/engelsk/
http://www.sida.org/
http://www.usaid.gov/
http://www.iwpr.net/index.pl?top_supporters.html
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010829_4_eng.txt
mailto:?subject=IWPR Recommended Article&body=I recommend this article from the Institute for War and Peace Reporting: Broadcasting Shake-up:  http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010829_5_eng.tx 
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010619_1_ir_eng.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010801_3_eng.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010810_3_eng.txt
http://www.iwpr.net/index.pl?balkans_index.html
http://www.iwpr.net/index.pl?archive/bcr/bcr_20010829_5_eng.txt#top
http://odin.dep.no/ud/engelsk/
http://www.sida.org/
http://www.usaid.gov/
http://www.iwpr.net/index.pl?top_supporters.html

© Institute for War|& Peace Reporting
Lancaster House, 33 Islington Hligh Street, London N1 9LH, UK
Tel: +44 (0)20 7713 7130  Fax: +44 (0)20 7713 7140

The opinions expressed in IWPR Online are those of the authors and do not
necessarily represent those of the Institute for War and Peace Reporting.

Registered as a charity in the United Kingdom (chlarity reg. no: 1027201, company reg. no: 2744185)



	a05ff106d2c67bddb46b116cc66366d0_Broadcasting+Shake-up
	0

